יום שבת, 31 באוקטובר 2009

פוסט פרודאקשן

יום אחרי שנחתנו אבא שולח אלי מייל עם תמונה מצורפת. מדובר בדף מספר 246 מתוך מדריך הטלפון של בוקרשט של שנת 1937, שנה לאחר שהוא נולד. בדף אפשר לראות את מספר הטלפון של סבא "בּוּבּוּ", פריץ הוא פרידהרד, רופא ברחוב וקרסקו 6. זה הבית שאבי נולד. היינו שם, מן סמטה שכזאת, אך אין מה לצלם כי הבית כבר אינו קיים. זה הבית שלפני שרבן וודה.



מה שמעניין כאן, מעבר למוצג ההסטורי המדהים לכשעצמו, זה שם המשפחה המופיע כ-Fischler. בתעודת הלידה של אבא שם המשפחה מופיע בכתיב רומני, כלומר Fisler, כאשר מתחת לאות s מופיע הפסיק (Ş) ההופך אותה לשין, כלומר היא נהגת sh. בארץ כבר שונה השם ל-Fishler, לפי ההגייה האנגלית. לא ברור מאיפה הגיע למדריך השיבוש הזה. כאמור בתעודת הלידה של אבא שנכתבה שנה לפני שנת המדריך השם מופיע אחרת בוודאות.


אבא טוען שבטכנולוגיה שהיתה אז לא סביר שספר הטלפונים עודכן מדי שנה ולכן יתכן שהרישום הוא מ-1936 ואפילו לפני כן. יכול להיות שכך נכתב שם המשפחה באותו זמן וסבא וסבתא שינו אותו משום מה. אבא גם מציין, כי יכול להיות, ואני מצטט, "שהפקיד במשרד האוכלוסין היה טמבל וכתב מה שהוא רצה".

יום למחרת אני מקבל דף נוסף. הפעם מספר הטלפונים של 1938. אם היינו צריכים הוכחה אז אפשר לראות שבהיותו פחות משנתיים עבר אבא עם הוריו לרח' שרבן וודה 66 – כמו שראינו וצילמנו, שם התגורר עד לנישואיו בגיל 24. אחר כך, מהפח אל הפחת כמו שהיה נהוג אז. מלגור עם הוריו שלו עבר עם אמא לגור עם הוריה שלה. איך הצליחו לעשות ילדים אז? תעלומה...



חלק מהדברים כאן כוסו בהרחבה בקטע המורחב על משפחתו של אבא שהוסיף בעצמו

משהו שבכל זאת נשמט משם והגיע אלי גם במייל מאבא, זו תמונה של סבא "בובו" (מימין) עם הוריו בפוזה מכובדת וייצוגית. התסרוקת, איך נאמר, יצירתית משהו. תודו. בכל מקרה, לפי עדותו של אבא, סבא היה מדור נפילים שמשום מה נבלם אצלנו במשפחה - הוא היה בגובה 1.88. ככה התרסקה קריירת הכדורסל שלי...20 סמ' למטה מזה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה