יום שבת, 31 באוקטובר 2009

המממ...אוכל


לאחר מחשבה נוספת הוחלט (ביני לבין עצמי) שאי אפשר לסגור כאן את הבאסטה בלי פרק מיוחד שיסכם את נושא האוכל ברומניה. סך הכל האוכל תופש נתח נכבד מהטיול ולפעמים נראה היה שאף יותר זה. חוצמיזה שתמונות של אוכל נראה פיגוז וצבעוני. בכיף. בכל מקום בעולם כיף לצלול לתוך האוכל המקומי, לנסות ולטעום. כאן הגענו עם ידע מוקדם ומקורות פנימיים אז ההחלקה לחומר הלימוד היתה קלה במיוחד.


תנובה - חזקים בחלב. בעיקר בעיר

ראשית אפשר לומר שהצימחוניות שרדו. לא קל להיות צמחוני במסעדות רומניה. עם השלמות סופר ומכולת אפשר לשדרג למרות שגבינות רזות אין בנמצא. בעצם יש אבל הן של 16% בלבד...ירקות, פירות טריים בהחלט נמצאים בשפע, לא זול אבל עדין בגבולות הנורמה.

אחרי שכיסינו את החובה ההכרחית הזאת נמשיך בסקירה המעניינת יותר. כבר הוזכר שהגריל הוא בעצם עוד ילד בחצרו של הרומני ומטפחים אותו ומשקיעים בו זמן נכבד. לצד הגריל הבנוי לבנים תמצאו גם את ערימות העצים שמשמשות בעיר להסקה וחימום מים, אבל גם לתדלוק הגריל ולבניית האש לפני הנחת הגחלים, "הקְרְבּוּן".


קדרות גולש מסוגים וצבעים שונים ביריד כפרי

הבשר הוא לא מאד איכותי אבל הוא טעים. נתחי הבקר לא הלהיבו אבל החזיר הולך כאן מאד חזק. בכל צורה אפשרית. מלח, פלפל ולעבודה. בכפרים, הרומנים כנראה מעדיפים לגדל את החזיר בעצמם, מאשר לרכוש בסופר. גם כאוכל בשר אני מודה שזה קצת מצמרר.

החטיפים על הגריל הם ה"מיץ'" שתרגומם לעברית הוא "קטנים". הקבבים שהולכים חזק בירידים ודוכנים ובמקומות המועדים. תגידו מספר והופ עולה על הגריל. מצויין עם חרדל, בירה וחמוצים. הקבב הרומני לא מתובל אבל טעים. לא נשכח את הנקניקיות המפארות כל מטבח מזרח אירופי – עבות או דקות חריפות או שמנות. לפנים!

בקיצור, כמו שהבנתם, פרק הבשר על הגריל במסעדות רומניה הוא בהחלט הגדול בתפריט.


מיץ' - נסיכי האוכל הרומני


כל דבר ברומניה שנכנס לקיבה נשטף בדרך כלל ע"י בירה. נראה שכמו שהגריל הוא אחד מאבות המזון הבירה היא המשקה הלאומי. זה מתבטא במחיר שבדרך כלל זול יותר משתיה רגילה, כולל מים, גם כשמדובר בקיוסקים ולא רק בסופר. בנוסף זה מתבטא בגודל האריזות. פחיות של שליש ליטר לא תמצאו, רק חצי. בקבוקים, לפעמים, אבל גם הם מתחבאים בביישנות בפינה נידחת לנוכח בקבוקי החצי ליטר ואחיהם הגדולים בנפח 1.5 ליטר (!!). פחית בירה מקומית בנפח חצי ליטר תעלה לכם מקוררת בקיוסק השכונתי כ-3 ש"ח או קצת יותר. סְנְטָטֶה, לבריאות.

נשטף טוב עם בירה

דרך אגב, באנקדוטה מעניינת ניתקלנו במכולת בה רצינו לרכוש כמה בקבוקי בירה. המוכרת סרבה למכור לנו בקבוקים בלי שנביא בקבוקים ריקים תמורת המלאים שאנו רוכשים. לדבריה הספק לא מוכן לתת לה חדשים אם היא לא מחזירה בקבוקים ריקים. לשאלתי מה עושה אזרח נאמן שרוצה לרכוש בקבוק בפעם הראשונה (כן, את כל זה שאלתי ברומנית), היא לא ידעה להשיב. כנראה שמדובר כאן במקביל לתופעה הצהלית הידועה של "השלמת ציודים" (מהשכן).

חמוצים רומנים ביתיים הם ליווי הכרחי לארוחה בשרית. להפתעתי אלה מבית אבא יזכרו תמיד כיותר טעימים אבל בכל מקרה חובה לנסות. הרומנים כובשים כל דבר כמעט; כרוב, עגבניות, כרובית, מלפפון, פלפל...

תעודת כשרות לא תמצאו כאן - בשר ציד בפורמט קבנוס

תוספות למנה עיקרית נוטות לחוסר יצירתיות קיצוני. כל עוד מדובר בתפוחי אדמה אפשר למצוא גרסאות טעימות למדי של אפייה וטיגון. באורז מתחילה הנפילה וירקות מבושלים/מאודים לא מתרוממים. אם כבר מבושלים לכו על סַרמַאלֶה. כאמור עלי כרוב כבוש עם מילוי בשר טחון, מלווה בממליגה הקלאסית ולחובבים גם שמנת (חמוצה). מנה מנצחת.

המרקים ממוקדים חזק בגרסאות צ'ורבה – בדרך כלל עם בשר לפעמים ירקות נטו. מרק לא סמיך אבל עשיר על בסיס חמצמץ שהוא בד"כ הנוזל בו שוהה הכרוב הכבוש. להיט מטורף אם זה בגרסאות השעועית הלבנה ו/או חתיכות בשר מעושנות.

מרק סירפדים עם ממליגה בצד - מי שאכל התלהב. צמחוני לשם שינוי

על הפאפאנש כבר שרנו הלל ואם לא זה שימו עין על הבלינצ'ס הממולאים ריבה או גבינה מתוקה.

מחוץ למסעדה תמצאו את הדוכנים – החל מביגלה רומני שהוא האוריגינל העגול הקשה אבל מאד רך כשהוא טרי. מ-ה-מ-ם. יש גם ביגלה עגולים קטנים שנמכרים בחבילונת קשורה בחוט. קשים ופריכים ולא מאכזבים.

בצידי הדרך דוכנים שבראשם גבינות הקשקבל המעושנות, אבל גם ורסיות נוספות של גבינות, כמו למשל גבינות עזים עטופות במארז מקליפת עץ אלון. הריח חזק ומשאיר חללים. מטעמי בשר מסתובבים גם כן בדוכנים – אם בצורת קבנוסים מכל מה שזז או סתם נתחי חזיר בעלי שמות שונים ומשונים.

גבינות מעושנות, חלקן במעטפת קליפת עץ, תרכיזי מיץ על בסיס פירות יער

פירות יער מלוא הטנא הצוענים קוטפים ביערות העצומים. תוכלו לקנות כוסות מלאות כל טוב מהמתוק והצבעוני הזה. כדאי להיזהר מתולעים. במיוחד מחצי תולעים. שימו לב לפני הביס. פירות היער משמשים גם לרקיחת מני תרכיזים, ריבות, ליקרים (לא מאד שכיח – כנראה אסור עפ"י החוק) וכמובן גם דבש.


פטל בצידי הדרך


אי אפשר לשבוע - רק זהירות מהתולעים

לסיכום סיכום לא נשכח את קינוח הדגל שרץ לאורך כל דוכני רומניה. הקיורטוש-קולאץ' (שם הונגרי) או הקוזונאק. עוגת השמרים המלופפת סביב "דמוי מערוך" ונאפת מעל לגחלים עם ציפוי לבחירתכם: שוקולד, אגוזים, טבעי. כמה גדול ככה מתאדה במהירות עמוק לתוך הבטן. הקטע, שמסתבר שזה כבר ממש כאן כבר שלוש וחצי שנים

בתיאבון.


קיורטוש קולאץ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה